Jak se Google dívá na úroveň čtení obsahu

Každý SEO profesionál ví, že obsah je král. A ne každý obsah je stejný. Ovlivňuje však čitelnost vašeho obsahu to, jak vás Google hodnotí ve výsledcích vyhledávání?

Google v mobilu s Androidem

Blog |

Existuje mnoho mylných představ v rámci této problematiky. Co to ale přesně je čitelnost? Pokud jste se někdy věnovali tvorbě obsahu, je velká šance, že jste se již setkali s nástroji pro zvýšení čitelnosti, jako je například oblíbený plugin Yoast SEO pro WordPress. Tyto cenné nástroje vyhodnocují váš text a generují statistiky, jako je pasivní hlas, délka odstavců, podnadpisy a přechody. Součástí této analýzy je i Flesch Reading Ease (FRE). FRE je stupnice od jedné do sta, přičemž 100 znamená nejsnadnější čtení a jednička označuje nesrozumitelný text. Zatímco obsah, který se lépe čte, bude mít lepší výsledky u návštěvníků, jak je tomu u vyhledávačů? Jak moc se musíte zaměřit na zlepšení čitelnosti, abyste si zajistili co nejlepší hodnocení?

Úroveň čitelnosti jako faktor hodnocení

V roce 2010 přidal Google do své funkce rozšířeného vyhledávání krátkodobý filtr „úroveň čtení“. Myšlenka, že čitelnost ovlivňuje hodnocení ve vyhledávačích, je však známá mnohem déle. A vzestup modelů strojového učení BERT a MUM společnosti Google, jejichž cílem je porozumět jazyku a kvalitě obsahu, zřejmě naznačuje, že je stále důležitá. Jaká je ale pravda? Měli byste být posedlí tím, aby všechna ta červená a oranžová kolečka na analýze čtení byla zelená? Pošle odstranění pasivních vět a úprava slovní zásoby na úroveň šesté třídy vaši stránku raketově na vrchol výsledků vyhledávání?

Důkazy proti čitelnosti jako faktoru hodnocení

Navzdory opačným tvrzením úroveň čtení neovlivňuje pořadí ve vyhledávání. Senior analytik trendů pro webmastery společnosti Google John Mueller to potvrdil v Hangoutu pro webmastery společnosti Google v roce 2018:

„Z hlediska SEO to pravděpodobně není něco, na co byste se měli zaměřit, v tom smyslu, že pokud vím, nemáme takové ty základní algoritmy, které by jen počítaly slova a snažily se na základě těchto existujících algoritmů zjistit, jaká je úroveň čtenosti. Ale je to něco, co byste měli zjistit pro své publikum.“

Pro ověření tohoto tvrzení provedla společnost Portent studii, která analyzovala úroveň čtení více než 750 000 kusů obsahu pro 30 000 dotazů pro vyhledávání na stolních počítačích. Tato studie nezjistila žádnou souvislost mezi hodnocením ve vyhledávání Google a úrovní čtení stránky.

Takže odborníci na SEO mohou FRE prostě ignorovat, že?

Ne. Čitelnost má vliv na uživatelskou zkušenost, a ta hraje v SEO stále větší roli. Pokud mají návštěvníci vašich webových stránek problém přečíst a pochopit váš obsah, je pravděpodobnější, že je opustí. V případě komplikovaného přečtení obsahu mají také webové stránky mnohem menší šanci, že na ně budou směřovat příchozí odkazy, což je zásadní faktor hodnocení.

Ještě se vraťme zpět k hangoutu Johna Muellera:

„Běžným příkladem je lékařský web. Chcete poskytovat lékařské informace pro širokou veřejnost a všechny vaše články používají lékařská slova, která mají 20 znaků. Technicky je to všechno správně. Mohli byste vypočítat skóre úrovně čtení tohoto obsahu. Dojdete k nějakému číslu. Ale nejde o to, aby Google použil toto skóre úrovně čtení a řekl, že je to dobré nebo špatné. Ale spíše, zda to odpovídá tomu, co lidé hledají. A pokud nikdo nehledá tato dlouhá slova, nikdo váš obsah nenajde. Nebo, pokud váš obsah najdou, budou si říkat… Nevím, co to znamená.“ 

Zdá se tedy, že ačkoli úroveň čtení vašeho obsahu může mít určitý vliv na vaše hodnocení, není to stěžejní faktor hodnocení.

Pište pro své publikum

Přestože úroveň čtení není potvrzeným faktorem řazení, je pro strategii obsahu rozhodující. Každé publikum má jiné preference, pokud jde o složitost a úroveň čtení obsahu. Klíčem k úspěšnému webovému obsahu je užitečnost. Chcete-li se umístit na vysokých pozicích, musíte prokázat, že vaše webová stránka odpovídá na vyhledávací dotaz lépe než kdokoli jiný. A toho dosáhnete tak, že porozumíte svému publiku.

Předpokládejme například, že se snažíte propagovat společnost, která prodává elektronové mikroskopy. V takovém případě vám pravděpodobně projde použití sofistikovanějšího slovníku, než kdybyste prodávali blatníky. Jen si dejte pozor, abyste se vyhnuli tomu, že budete mluvit k posluchačům sklesle, což je odradí stejně rychle jako používání slov za 10 000 dolarů. Psaní dobrého obsahu je dovednost, kterou by si měl každý profesionál v oblasti SEO dobře vypěstovat. Přizpůsobení psaného textu konkrétní úrovni čtenářů není faktorem hodnocení, ale používání slov, která s vaším publikem nerezonují, bude vždy problémem.