K vybudování úspěšného podnikání s pluginy nepotřebujete znát kód

V současné době, kdy dochází k sjednocování v oblasti doplňků pro WordPress, se může zdát, že zahájení podnikání s vlastními pluginy pro WordPress by nebylo přínosné. Ale ve skutečnosti je zde spousta malých vývojářů, kteří si dokážou vydělat tím, že se vyhýbají pozornosti velkých hráčů v tomto oboru.

Programování aplikace

Blog |

Stejně hodnotný jako 1 velký projekt ročně

Barbara Schendel-Kent nezačala s tím, že se chce stát vývojářkou pluginů, ale nyní provozuje úspěšný byznys s pluginy, který doplňuje její příjem z konzultací WP. Před 4 lety si Schendelová najala vývojáře na volné noze, aby nakódoval počáteční iteraci jejího populárního pluginu Beaver Builder Mega Menu pro klientský web.

Potřebovala jsem specifický plugin a ten neexistoval,“ říká Schendel-Kent o tom, jak se dostala k podnikání s pluginy. Po aktivaci pluginu na klientově webu požádala vývojáře o doplnění funkcí pluginu, aby byl připraven k prodeji na jejím vlastním webu. Celkově to byla pro Schendel-Kentovou velká výhra.  „Beaver Builder Mega Menu nadále přináší každý rok jeden velký projekt v hodnotě příjmů,“ říká. To je významné pro plugin, který vyžaduje jen velmi malou údržbu. „Byla to náhoda a do značné míry experiment,“ dodává Schendel-Kent. „Překvapilo mě, jak málo problémů se na začátku vyskytlo. Většina požadavků na podporu byly požadavky na funkce, nikoliv chyby.

Vybudování ShopWP jako práce na plný úvazek

Trvalo to 6 let intenzivní práce, ale vývojář ShopWP Andrew Robbins je konečně v bodě, kdy jeho plugin pro propojení WordPressu se Shopify vydělává dost peněz na to, aby uživil svou rodinu, včetně nákupu domu, ve kterém může bydlet. Navíc s tím, jak roste úspěch jeho pluginu, rostou i jeho ambice.  „Chci, aby se ShopWP stal přímým konkurentem WooCommerce, i když se jejich podílu na trhu zatím ani zdaleka neblížím,“ říká Robbins. „ShopWP vidím jako nástroj, který majitelům malých firem dává možnost pracovat – poskytuje jim krásný a výkonný internetový obchod, který se vyrovná jejich větším konkurentům.

Další úspěšný vývojář pluginů zaujímá skromnější přístup a poukazuje na některé problémy, se kterými se malé firmy s pluginy potýkají. „Stalo se obtížným oslovit nové klienty, kteří jsou zahlceni desítkami tisíc dostupných pluginů,“ říká Milan Petrovic, vývojář, který se z velké části živí prodejem svých pluginů pro WP na svém webu Dev4Press. „Velké společnosti mohou do reklamy nalít spoustu peněz. Je téměř nemožné najít webové stránky, které by měly poctivé, nezaplacené recenze prémiových pluginů,“ dodává Petrovič. „Šance, že skončíte se špatným pluginem (na základě recenzí na webu), je poměrně vysoká.

Někteří majitelé zásuvných modulů však vidí spoustu příležitostí pro malé firmy, jak propagovat své zásuvné moduly. „Mít bezplatný plugin na WP.org je skvělý začátek,“ říká Jesse Sutherland, vývojář aplikací a pluginů, který v roce 2023 úspěšně prodal 2 pluginy pro WP. „Pokud například ze stránky wp.org odkazujete na své webové stránky, je to cenný odkaz.“ Neznamená to, že je to snadné, protože možná budete muset napnout marketingové svaly, aby to fungovalo pro váš konkrétní podnik. „Než jsem se pustil do psaní pluginů, které jsem loni prodal, udělal jsem si průzkum klíčových slov, abych se ujistil, že jde o plugin, který lidé hledají,“ říká Sutherland.

Kromě toho existují způsoby, jak přetáhnout velké hráče. „Dostat se na některé z webů ‚Top 10 List‘ je užitečné, i kdyby to mělo být ve stylu ‚Ty mi poškrábeš záda, já tobě‘, nebo třeba něco, kde si vyměníte odkazy.“ Někdy je placení nejlepší způsob, jak zviditelnit svou značku, ale nemusíte utrácet miliony dolarů. „Zaplacení za umístění na webu ‚Top 10‘ nebo vytvoření partnerské dohody či partnerského programu jsou skvělými způsoby, jak vzbudit zájem lidí o koupi vašeho doplňku,“ dodává Sutherland.

Nikdy není pozdě začít s marketingem svého zásuvného modulu

Na ShopWP pracuji asi 6 let a teprve nyní zavádím určitou úroveň produktového marketingu,“ říká Robbins. „Není to ani tak, že bych si neuvědomoval, jak je důležité to dělat; bylo to čisté otálení.“ Robbinsovi se také podařilo zvýšit příjmy svého podniku díky strategickému zvyšování cen. „V roce 2021 jsem zvýšil ceny a k mému překvapení lidé ani nemrkli,“ říká Robbins. „Nejenže mi to pomohlo v růstu společnosti ShopWP, ale byla to i psychologická úleva, když jsem věděl, že lidé jsou stále ochotni kupovat můj produkt i za zvýšenou cenu.

Někdy máte prostě štěstí, když vytvoříte něco dobrého. Výše zmíněný plugin Beaver Builder Mega Menu získal nečekanou chválu a P.R. podporu z oficiálních webových stránek Beaver Builder. „Beaver Builder vytvořil na svých stránkách speciální příspěvek na blogu s videoprohlídkou, jak můj plugin používat,“ říká majitel pluginu Schendel-Kent. „Byl to pro ně takový kompliment, že věnovali čas nejen napsání článku, ale také vytvoření videa. Ani jsem je o to nepožádal! To bylo pro mě potvrzením.

K vybudování úspěšného obchodu s pluginy WP nepotřebujete znát kód

Je překvapivé, že Schendel nenapsal žádný z počátečních kódů pro Beaver Builder Mega Menu a v průběhu let „99 % kódu napsali jiní vývojáři,“ říká. „Možná nepíšete žádný kód, ale máte slušné chování a smysl pro obchod.“ říká Schendel. „Nemusíte být programátorem, abyste napsali a prodali zásuvný modul.“ Případně můžete být hlavním vývojářem zásuvného modulu a z této role přejít. Vova Feldman, který provozuje službu Freemius, která se stará o elektronické obchodování a licenční části prodeje pluginů WP, začal psát kód pro svou vznikající platformu, nicméně postupem času přešel do nekódovací role.

Náš tým se rozrostl na 20 nadšených lidí a moje role se dramaticky změnila,“ říká Feldman. „Kódování ustoupilo do pozadí a začalo usnadňovat komunikaci, koučovat náš tým, nabírat nové talenty a spolupracovat s partnery.“ „Připomnělo mi to, že udělat ze sebe nadbytečného není krok zpět, ale skok směrem k budoucnosti, kde všichni společně září jasněji,“ říká Feldman o cestě své firmy. To, že se stal „nadbytečným“, umožnilo Feldmanovi udělat něco, o čem mnoho majitelů firem sní: vzít si osobní čas. „Vzít si volno na dovolenou nebo rodičovskou dovolenou, což jsem udělal loni v březnu, když jsem přivítal na svět svého chlapečka, už není zdrojem stresu,“ říká Feldman.

Stát se úspěšným vývojářem zásuvných modulů není bez problémů

První zásadní rozdíl, kterého jsem si všiml hned na začátku, byla nejistota,“ říká Robbins o svém podnikání s pluginy ShopWP na začátku. „U konzultační práce nebylo nikdy v podstatě jisté, že dostanu zaplaceno. Mými zákazníky byli převážně majitelé firem nebo větší společnosti a příjem byl velmi předvídatelný.“ Robbins po léta nadále získával většinu svých příjmů z poradenství a zároveň vedle toho pracoval na ShopWP. Dělo se tak jednoduše proto, že zpočátku ShopWP nevydělával na živobytí.

První roky ShopWP byly v podstatě opakem poradenské činnosti. Příjmy ShopWP byly vzácné a nepředvídatelné,“ říká. „I když se podařil nějaký prodej, musel jsem se vypořádat s hrozící nejistotou při vydávání náhrad. Nyní, když ShopWP trochu vyzrála, jsou však příjmy předvídatelné a poskytují ještě větší svobodu než poradenská práce,“ dodává Robbins. „Takže je to rozhodně dlouhodobá investice, která se (doufejme) nadále vyplácí.

Podpora a údržba pluginů WP může být náročná

Jedním z největších problémů při vývoji pluginů pro komunitu WordPress je to, že máte tak malou kontrolu nad prostředím serverů, kde bude váš kód žít,“ říká Natalie MacLees, provozní ředitelka a zakladatelka společnosti N², která prodává pluginy Simply Schedule Appointments a Draw Attention WP.  „Existuje potenciálně více verzí PHP, různá nastavení MySQL, nejrůznější konfigurace serverů a tisíce různých pluginů a témat, se kterými musíte zajistit kompatibilitu svého kódu,“ říká MacLeesová. „Pro malou společnost je opravdu náročné mít k dispozici šířku pásma a rozpočet na rozsáhlé testování všech těchto různých proměnných.

Potenciální problémy rostou s tím, jak se rozšiřuje dosah vašeho pluginu.  „Na začátku, kdy naše pluginy měly méně než 100 aktivních instalací, byl potenciální dopad vydání chyby nebo špatně implementované funkce docela malý,“ říká MacLees. „Jakmile se však naše pluginy staly populárnějšími a měly desítky tisíc aktivních instalací, potenciální dopad chyby se stal mnohem větším a mohl snadno zahltit náš tým podpory a zanechat nám spoustu nespokojených zákazníků, kteří potřebují urgentní opravu.

Co se stane, když jste jediným vývojářem zásuvného modulu a potřebujete si vzít den volna? „Když onemocním a nemohu tři dny pracovat, obvykle ztratím zhruba týden času na to, abych dohnal nedostatky v zákaznické podpoře,“ říká Robbins. K pracovnímu vytížení vývojářů zásuvných modulů přispívají také očekávání týkající se přístupnosti webu, která se zřejmě zvyšují s tím, jak se na webové stránky aplikuje zákon o zdravotně postižených lidech a podobné právní předpisy – a jak se stále více právníků zabývá žalobami na velké i malé podniky. Například společnosti Target a Domino’s Pizza nedávno prohrály soudní spory související s ADA.

Konzultant WordPressu Matt Christenson nedávno pomohl jedné firmě vyřešit některé problémy s přístupností webu související se žalobou na dodržování ADA. Podělil se s námi o nedávný příběh, kdy se společnost i při nejlepších úmyslech a snaze uvést webové stránky do souladu s ADA stala terčem žaloby za soulad s ADA. „Soudní spor o shodu s předpisy ADA je velký problém,“ říká Christenson. „Jeden můj klient si musel najmout právníka a dalšího vývojáře – investoval stovky hodin – byla to špatná situace pro všechny.“  To však neznamená, že byste se měli vyhýbat vývoji zásuvných modulů kvůli obavám o přístupnost webu. Christensen říká, že dovednosti v oblasti přístupnosti webu se dají naučit a s určitým vzděláním a pílí se do vašeho pracovního procesu zapracují.

Na začátku je potřeba trochu více výzkumu, abyste se vzdělali o kritériích shody s WCAG,“ říká Christenson a zároveň vyjadřuje, že většina problémů s přístupností webu je běžná a opravitelná. „Například ikony písma potřebují na sobě značku ‚role=‘,“ říká. Uvedení pluginu do přiměřeného souladu se směrnicemi ADA nemusí být zdrcující ani nemusí přijít draho. Konzultant v oblasti přístupnosti webu a člen týmu Make WordPress Accessible Joe Dolson nedávno zjednodušil základy přístupnosti webu do tří jednoduchých bodů, které se vejdou na kartičku 3×5 cm:

  1. Všechno potřebuje název, který popisuje, co to dělá. Pokud máte odkaz, mělo by být z textu jasné, kam tento odkaz vede. Pokud máte tlačítko, mělo by mít text, který jasně naznačuje, co se stane. Popisky, alternativní text, atributy aria-label – to vše jsou metody, jak poskytnout přístupný název.
  2. Pro interakci používejte nativní prvky. Tlačítka by měla být „button“ nebo „input“. Odkazy by měly být „a href=“. Vytváříte akordeon? Vložte tlačítko do nadpisu; nepřidávejte do nadpisu pouze událost kliknutí.
  3. Ke strukturování dokumentů používejte jazyk HTML. Nadpisy jsou zde z nějakého důvodu: poskytují osnovu vašeho dokumentu a dávají kontext následujícímu obsahu. Nepoužívejte nadpis jen proto, že chcete mít velký text.“

Nezapomeňte na ukončení vývoje

Kromě toho, že vyděláváte peníze, zatímco provozujete firmu s pluginy WP, jsou pro vás potenciální výdělky i na zadní straně – možnost prodat firmu. Podnikatel a vývojář aplikací Jesse Sutherland v posledních několika letech úspěšně vyvinul a prodal 2 témata WP a 2 pluginy WP. „Proces prodeje témat a pluginů WP proběhl celkem hladce,“ řekl Sutherland. „Myslím, že obě strany byly spokojené, a udělal bych to znovu.

Máte to

Zdá se, že majitelé firem s WP pluginy většinou považují zkušenosti s vývojem WP pluginu za hodnotné a užitečné.  „Mou nejoblíbenější částí podnikání s WordPress je možnost pěstovat a rozvíjet něco vlastního,“ říká Robbins. „Každý den mohu pracovat na kódové základně, která mě baví, a jediní lidé, kterým se musím zodpovídat, jsou moji zákazníci. To je velmi uspokojující pocit.“ „Nejvíc hrdý jsem na to, že se to rozjelo, že je to soběstačné, že to nezačalo hořet a nevybuchlo,“ uzavírá Schendel, jen trochu na jazyku.