Má vliv název domény na dohledatelnost webu

Nutnost přesné shody domény s hlavním klíčovým slovem bývala v minulosti velkým problémem. Hraje však dnes název domény nějakou roli při hodnocení ve vyhledávání?

Read More…

Doména v Google

Vzpomínáte si na počátky internetu? Mohli jste strávit celý den chatováním s přáteli na ICQ messengeru a zároveň hrát první primitivní onlajnovky. A pak vaše maminka zvedla telefon, aby někomu zavolala, a tím vás odpojila od internetu.

V té době, když jste hledali nějaké informace na webu, byla velká pravděpodobnost, že jste je našli na webu s doménou přesné shody s vyhledávaným klíčovým slovem (tzv. EMD). V těchto dobách optimalizace pro vyhledávače bylo běžné, že společnosti uváděly přesnou cílovou frázi klíčového slova přímo v adrese URL své domény. Bohužel (nebo možná naštěstí, záleží na tom, jak se k EMD stavíte) toho využili podvodníci. Ti mnoho těchto domén zkoupili a propojili je s nekvalitními weby.

Co tedy platí dnes? Má název vaší domény vliv na výsledky vyhledávání?

Je název domény faktorem hodnocení vyhledávačů?

Mít doménu s přesnou shodou hlavního klíčového slova bývalo kdysi velkým problémem. V roce 2010 se například doména CarInsurance.com prodala za 49,7 milionu dolarů. I dnes se jedná o nejdražší nákup doménového jména všech dob. Někdo si tedy domén s tímto klíčovým slovem zjevně cenil. Bylo (a někdy stále je) běžné, že lidé z oboru SEO obhajovali EMD. Obvykle se kolem nich tvrdí, že okamžitě vytvářejí důvěryhodnost a konkurenční výhodu.

Ale vzpomínáte si na ty podvody a nekvalitní weby, o kterých jsme psali výše? Nakonec Google dostal rozum a pro adresy URL s klíčovými slovy změnil svůj algoritmus tak, aby je znehodnotil. To však neznamená, že název domény vašeho webu nemá vliv na SEO. Doménová stránka je v tomto ohledu stále velmi důležitá.

Vliv názvů domén na SEO

O názvech domén a jejich vlivu na hodnocení existuje mnoho rozporuplných informací. Není pochyb o tom, že názvy domén hrály v určitém okamžiku roli při hodnocení. V Hangoutu pro webmastery v roce 2011 Matt Cutts, softwarový inženýr ve skupině Google pro kvalitu vyhledávání, přiznal roli, kterou EMD hrály ve vyhledávacím algoritmu technologického giganta. Jen o rok později, v roce 2012, Cutts na Twitteru napsal, že nekvalitní domény s přesnou shodou budou mít sníženou viditelnost ve výsledcích vyhledávání. A konečně v roce 2020 odhalil analytik trendů pro webmastery společnosti Google John Mueller, že klíčová slova v názvech domén již nehrají roli při určování pořadí ve výsledcích vyhledávání. To však ale ještě nemusí znamenat, že názvy domén nejsou důležité. Jen nejsou přímými faktory hodnocení.

Název domény není faktorem hodnocení, ale přesto je důležitý

Nyní, když už víme, že názvy domén NEJSOU součástí celkového hodnocení ve vyhledávačích, mohou na ně odborníci na SEO prostě zapomenout, že? Rozhodně ne. Výběr názvu domény může být důležitým aspektem vašeho UX a image na veřejnosti. Název domény by měl být obvykle nejlépe rozpoznatelným aspektem vaší firmy. Někdy to není název vaší firmy, ale konkrétní značka nebo ochranná známka.

Možná budete chtít zvážit subdomény nebo dokonce samostatné domény pro různé vlastnosti. Pokud prodáváte produkty, které mají u sebe prodejci, může to vašim zákazníkům pomoci snadněji vás najít. Pokud je však vaše značka silně zaměřena na určitou službu nebo produkt, mohlo by zahrnutí klíčového slova do domény pomoci uživatelům na první pohled pochopit, o co vám jde. Pečlivě umístěné klíčové slovo by také mohlo pomoci přilákat publikum, které pravděpodobně konvertuje. Nebojte se použít klíčové slovo, pokud je vysoce relevantní nebo je součástí vaší značky.

Závěr: Název vaší domény nemá přímý vliv na vaše umístění v Google, ale poskytuje šikovným webovým marketérům příležitosti, jak odrážet hodnoty své značky a vytvářet pozitivnější uživatelské zkušenosti.

Všechny články v blogu