Na kolik klíčových slov by se měla webová stránka zaměřit

Doporučujeme následující postup: vyberte si pouze jedno primární klíčové slovo a dostatek sekundárních klíčových slov, abyste téma stránky pokryli v plném rozsahu.

Read More…

Klíčová slova

Primární vs. sekundární klíčová slova

Primární klíčové slovo, nazývané také cílové klíčové slovo, je hlavní téma stránky. Je to také jediné klíčové slovo, na které je třeba stránku optimalizovat.  Sekundární klíčová slova jsou pak všechna klíčová slova úzce související s primárním klíčovým slovem, na které se stránkou cílíte.  Za sekundární klíčová slova lze považovat synonyma, podtémata a dlouhé varianty klíčových slov.

Proč stačí jedno primární klíčové slovo

Existují nejméně tři důvody, proč tomu tak je.

Důvod 1: Každá stránka potřebuje jedno jasně definované téma 
Zní to zcela samozřejmě, ale uspokojivé vysvětlení této myšlenky se může poměrně rychle zkomplikovat. Asi bude nejlepší, když se na to podíváme z pohledu uživatelské zkušenosti.  Protože lidé na internetu hledají konkrétní věci, nebude nejlepší nápad nutit je hledat tyto věci na stránkách o více věcech nebo ještě hůře – o všem. Takže jedna stránka zaměřená na více témat nebude tak užitečná. A protože Google existuje proto, aby lidem pomáhal hledat konkrétní věci, bude pravděpodobně zobrazovat spíše stránku s konkrétním zaměřením, tedy tu nejrelevantnější, než stránku, která se snaží zařadit na více různých témat současně.

Důvod 2: Google umí dobře zachytit podobné fráze či překlepy
Všimli jste si, co se stane, když v Googlu něco špatně napíšete?  Google vás opraví jako učitel gramatiky, protože jste při zadávání daného vyhledávacího výrazu měli pravděpodobně na mysli něco jiného.  Ale co podobné varianty zadané fráze a synonyma?  To samé. Google zařadí vaši stránku na základě klíčových slov se stejným významem a záměrem, aniž byste se museli záměrně zaměřovat na každou jednotlivou variantu. Ví, že lidé hledají stejnou věc různými způsoby.

Důvod 3: Pokud optimalizujete na jedno klíčové slovo, můžete se umístit na stovky pozic
Průměrná stránka se na prvním místě ve vyhledávání umístí v první desítce také pro téměř 1 000 dalších relevantních klíčových slov.  To neplatí jen pro klíčová slova s velkým objemem. Vzorec zůstává stejný i pro méně populární klíčová slova.

Některá z těchto klíčových slov na první pohled nezní jako blízké varianty:

  • „základy seo“
  • „jak používat seo“
  • „průvodce seo pro začátečníky“
  • „začínáme se seo“
  • „optimalizace pro vyhledávače, jak na to“
  • „seo znalosti“
  • „základy seo“

Přesto mohou být v očích Googlu „obsluhovány“ stejnými nebo podobnými stránkami.  Nejlepší na tom je, že všechna klíčová slova přinášejí návštěvnost nezávisle na sobě. Výsledkem je, že článek optimalizovaný např. pro klíčové slovo s objemem 1 400 vyhledávání měsíčně v USA generuje odhadem 8 600 návštěv každý měsíc.

Ačkoli je tedy nejlepší taktikou zaměřit se nikoli na více, ale na jedno primární klíčové slovo, nejlepších výsledků dosáhnete, pokud zapojíte více sekundárních klíčových slov.

Proč potřebujete sekundární klíčová slova

Stručně řečeno, abyste mohli pokrýt téma v plném rozsahu, potřebujete relevantní vedlejší témata. A jedním z nejlepších způsobů, jak najít relevantní podtémata, jsou sekundární klíčová slova. Představte si, že Google je obrovské knihkupectví a vy do něj vstoupíte, abyste získali nejlepšího průvodce zahradničením pro začátečníky. Jistě byste ocenili, kdyby vám prodavač ukázal příručku, která laicky vysvětluje všechny základy, s nimiž jsou ostatní lidé zřejmě spokojeni. Proč byste se vůbec dívali na jiné příručky?  V příliš zjednodušené analogii tak funguje Google. Systém chápe, co může vyhledávač hledat, a snaží se mu naservírovat co nejužitečnější výsledek, zatímco ostatní možnosti nechává v pozadí.

Jak optimalizovat obsah pro klíčová slova

Nejdůležitější je, že vaše primární klíčové slovo by mělo určovat záměr vyhledávání, což je základní aspekt optimalizace pro vyhledávače. Abyste správně určili záměr vyhledávání, zapojte své primární klíčové slovo do vyhledávače Google, podívejte se na stránky s nejvyšším počtem umístění a určete je:

  • Dominantní typ obsahu
    Oblíbené typy: video, článek, vstupní stránka, produktová stránka.
  • Dominantní formát obsahu
    Oblíbené formáty: Zjistěte, jaký je formát článků: recenze, srovnání, seznamy, návody a články založené na názorech.
  • Relevantní úhly pohledu na obsah
    Jedná se o jedinečný prodejní argument nejlépe hodnocených stránek. Například „nejlepší“, „zdarma“, „za 5 minut“, „pro rok 2023“ atd.

Dále, jak již bylo zmíněno, je třeba pokrýt zvolené téma v plném rozsahu. Krátká připomínka: Vaše primární klíčové slovo je téma, zatímco vaše podtémata mohou pocházet z relevantních sekundárních klíčových slov.  Ne všechna relevantní dílčí témata však budou odhalena průzkumem klíčových slov. Vždy je dobré podívat se na strukturu nejlépe hodnocených stránek, abyste získali představu o tom, co mohou vyhledávači hledat.

Když už jsme u používání klíčových slov uvnitř obsahu, věnujme se několika „ne“:

  • Nevycpávejte obsah klíčovými slovy
    Nemusíte se snažit uvádět klíčová slova co nejčastěji nebo usilovat o nějakou hustotu klíčových slov či statistické skóre důležitosti.
  • Nesnažte se za každou cenu „tlačit“ synonyma a úzce související klíčová slova
    Google nebude váš obsah hodnotit výše jen proto, že jste k popisu stejné věci použili více slov než jiné stránky.

V neposlední řadě je dobré:

  • Vložit cílové klíčové slovo do nadpisu
    Označení nadpisů pomáhají Googlu pochopit, o čem obsah je.
  • Sjednoťte nadpis H1 s titulkem stránky
    Nejjednodušší je, aby nadpis H1 a titulek byly totožné.
  • Použijte sekundární klíčová slova v nadpisech H2-H6
    Ale pouze v případě, že jsou přirozená pro hlavní část textu. To může Googlu pomoci pochopit, o čem vaše stránka je.
  • Používejte primární klíčové slovo v adrese URL
    Není to podmínka, jen nejjednodušší způsob, jak pomoci Googlu a vyhledávačům pochopit kontext stránky.
Všechny články v blogu