Přívětivost webu v mobilech je klíčovým faktorem pro Google

Mobilní zařízení představují 60 % celosvětového využívání internetu, což bylo v éře stolních počítačů nemyslitelné. V dávné minulosti bylo Googlu jedno, zda je web kompatibilní s mobilními zařízeními. Mobilní přívětivost byla považována za příjemnou vlastnost, ale ne za nutnost.

Mobilní Google

Blog |

Vyhledávání na mobilních zařízeních se rozšířilo s tím, jak se chytré telefony a tablety staly všudypřítomnějšími. To přimělo společnost Google zamyslet se nad hodnocením přívětivosti webových stránek pro tato zařízení jako jednoho z faktorů pro hodnocení webu, což vedlo k události známé jako „mobilegeddon“, která signalizovala, že mobilní vyhledávání už není jen na okraji zájmu.

Mobilní přívětivost jako faktor hodnocení

Mnozí odborníci na SEO tvrdí, že webové stránky, které se přizpůsobí obrazovkám mobilních zařízení, těží ze zvýšení hodnocení oproti stránkám optimalizovaným pouze pro stolní počítače. Toto tvrzení vychází z většího procenta vyhledávání prováděného na mobilních zařízeních a z poznatku, že cílem společnosti Google je zobrazovat stránky s co nejlepším uživatelským komfortem.

Vzhledem k tomu, že většina uživatelů vyhledává na mobilních zařízeních, lze nejlepší uživatelský zážitek zajistit tím, že se budou zobrazovat výsledky, které fungují jak na mobilních zařízeních, tak na počítačích (často se označuje jako responzivní webový design).

Než se mobilní zařízení stala dominantním způsobem vyhledávání ve službě Google, bylo běžné, že uživatelé končili na stránkách, které nebyly optimalizovány pro jejich chytrý telefon nebo tablet. Dnes je téměř nemožné, abyste se při vyhledávání na mobilním telefonu dostali na stránku, která není pro něj optimalizovaná.

Důkazy o přívětivosti pro mobilní zařízení jako faktoru hodnocení

Uživatelé byli pochopitelně naštvaní z návštěvy stránek, na kterých se nemohli snadno pohybovat a společnost Google se ocitla v situaci, kdy měla problém s kvalitou vyhledávání. Google nemohl weby nutit, aby byly přizpůsobené mobilním zařízením, a také by nebylo fér hrozit webům trestem za zastaralý design. Místo toho se vydal jinou cestou a odměnil domény, které samy implementovaly design vhodný pro mobilní zařízení.

Když Google spustil aktualizaci, která se oficiálně označuje jako „mobile-friendly update“, uvedl:
„Jak jsme uvedli na začátku roku, dnes začínáme globálně zavádět aktualizaci pro mobilní zařízení. Zvyšujeme hodnocení stránek přívětivých pro telefony a tablety ve výsledcích mobilního vyhledávání. Nyní tak může vyhledávač snadněji najít kvalitní a relevantní výsledky, kde je text čitelný bez jakýchkoliv komplikací, odkazy a tlačítka jsou vhodně rozmístěny a stránka se vyhýbá nepřehlednému obsahu nebo horizontálnímu posouvání.“

O rok později, v roce 2016, společnost Google oznámila, že algoritmus pro řazení v mobilních zařízeních posílí:
„Dnes oznamujeme, že počínaje květnem začneme zavádět aktualizaci výsledků vyhledávání pro mobilní zařízení, která zvýší účinek algoritmu pro řazení, aby naši uživatelé našli ještě více stránek, které jsou relevantní a přívětivé pro mobilní zařízení.“

Společnost Google navrhla aktualizaci pro mobilní zařízení tak, aby ovlivnila výsledky vyhledávání pouze na telefonech a tabletech. Když uživatel vyhledával na počítači, nedošlo k žádnému posílení stránek přívětivých pro mobilní zařízení. Aby ještě více zdůraznil význam, který Google přikládá responzivnímu mobilnímu designu, přijal vyhledávač v roce 2020 novou formu indexování, která se zbavuje procházení stránek pro stolní počítače. Indexování podle mobilních zařízení je nyní standardem. To znamená, že algoritmy používají verzi stránky zobrazenou pro mobilní zařízení namísto verze pro stolní počítače.

Přestože přívětivost k mobilním zařízením jako faktor hodnocení postupem času posílila, Google připomíná, že silnějším signálem je uživatelský záměr. Stránka, která není optimalizovaná pro mobilní zařízení, se stále může umístit ve výsledcích mobilního vyhledávání, pokud nejlépe odpovídá tomu, co uživatel hledá.

Mobilní přívětivost je potvrzeným faktorem hodnocení

Pokud webová stránka zobrazuje méně informací na mobilním zařízení než na počítači, Google nebude mít tolik kontextu, který by mohl použít pro hodnocení. Pokud váš web poskytuje na mobilních zařízeních horší prostředí než na počítačích, může to mít negativní dopad na hodnocení ve vyhledávání. Responzivní mobilní design je základní součástí dobrého uživatelského zážitku. To není jen názor. Je to zakomponováno přímo do aktualizace algoritmu Page Experience společnosti Google, kterou také zavedla v roce 2020.

Jak název napovídá, aktualizace Page Experience upřednostňuje obsah, se který mohou návštěvníci snadno procházet. Zahrnuje následující faktory:

  • mobilní použitelnost
  • HTTPS
  • core web vitals
  • žádné rušivé elementy

Lze tedy závěrem konstatovat, že webové stránky jsou u Googlu v nevýhodě, pokud nejsou přívětivé pro mobilní zařízení.